Τρίτη 23 Απριλίου 2013

ΑΣ ΑΝΑΖΗΤΗΣΕΙ ΔΥΟ ΠΟΡΙΣΜΑΤΑ ΦΩΤΙΑ ΤΟΥ ΥΠΟΥΡΓΕΙΟΥ ΑΓΡΟΤΙΚΗΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ ΚΑΙ ΠΡΟΣΦΑΤΑ ΕΝΑ ΠΟΡΙΣΜΑ ΤΟΥ ΣΔΟΕ Ο ΛΑΜΠΡΟΠΟΥΛΟΣ ΓΙΑ ΝΑ ΚΑΤΑΛΑΒΕΙ ΤΙ ΕΧΕΙ ΓΙΝΕΙ ΣΤΗΝ ΕΝΩΣΗ ΜΕΣΣΗΝΙΑΣ.



Τι τρέχει με το πρόγραμμα 4,2 εκ. € της Μεσσηνίας;

Ο βουλευτής (ΝΔ) Μεσσηνίας κ. Γιάννης Λαμπρόπουλος ζητά να πληροφορηθεί από τον αρμόδιο Υπουργό Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων καθώς και από την υπεύθυνη ανεξάρτητη αρχή πληρωμών (ΟΠΕΚΕΠΕ) τους λόγους για τους οποίους δεν έχει προχωρήσει το 1ο έτος υλοποιήσεως του προγράμματος της Ένωσης Μεσσηνίας.

Τα ερωτήματα έχουν προκύψει μετά από δημοσιεύματα του τοπικού τύπου σχετικά με τα αίτια της εμπλοκής, αν αυτή οφείλεται σε τεχνικούς λόγους ή αν υπάρχει πρόβλημα με τις εγγυητικές επιστολές που έχουν κατατεθεί, τις υπόνοιες ότι ίσως πρόκειται περί πλαστών εγγυητικών επιστολών, την ευθύνη του ΔΣ της Ένωσης καθώς και την τυχόν ανάμιξη της εταιρείας συμβούλων διαχείρισης προγράμματος.

Στην υπόθεση αυτή διακυβεύεται όχι μόνο το πρόγραμμα της Ένωσης, αλλά και τα επιπλέον ποσά που αυτή έχει συγκεντρώσει από ελαιοπαραγωγούς σαν συμμετοχή τους για την υλοποίηση της ολοκληρωμένης διαχείρισης, ενώ ο σχετικός κανονισμός προβλέπει βαρύτατες κυρώσεις σε περίπτωση που αποδειχθεί αθέτηση υποχρεώσεων της Ο.Ε.Φ. (Ένωσης) όχι μόνο εκ προθέσεως αλλά ακόμη και λόγω βαρειάς αμελείας.

Το πλήρες κείμενο της ερώτησης έχει ως εξής:


Σύμφωνα με τα δημοσιεύματα του τοπικού τύπου (ΘΑΡΡΟΣ 3 και 6 Απριλίου, Φωνή Μεσσηνίας 11 Απριλίου 2013) αλλά και την εντεινόμενη φημολογία, το πρόγραμμα Ο.Ε.Φ. (Οργανώσεων Ελαιουργικών Φορέων) Κανονισμού (ΕΚ) 867/2008, που έχει αναλάβει η Ένωση Αγροτικών Συνεταιρισμών Μεσσηνίας (μετονομασθείσα σε «Ένωση Μεσσηνίας» μετά την πρόσφατη προσαρμογή της στον νόμο 4015/2011), παρουσιάζει σοβαρή εμπλοκή και δεν έχει αρχίσει ακόμη να υλοποιείται παρά την πάροδο ενός έτους από την κανονική ημερομηνία έναρξής του.

Η Ε.Α.Σ. Μεσσηνίας ευτύχησε να της ανατεθεί το υψηλότερο πρόγραμμα ύψους 4.124.800 ευρώ για την τριετία 2012-2015 σε σύνολο 37.863.000 ευρώ για όλες τις 33 αναγνωρισμένες Ο.Ε.Φ. Εξ αυτών των ποσών, το κύριο μέρος, δηλαδή 3,7 εκατομμύρια ευρώ για την Ε.Α.Σ. Μεσσηνίας και αντίστοιχα 33,3 περίπου εκατομμύρια ευρώ σε πανελλαδική βάση αποτελούν κοινοτική χρηματοδότηση, η οποία στην πραγματικότητα προέρχεται από το παρακράτημα 2% επί της ενιαίας ενίσχυσης των ελλήνων ελαιοπαραγωγών.

Ο Κανονισμός (ΕΚ) 1782/2003 προέβλεψε αυτό το παρακράτημα (έως 10%, η Ελλάδα επέλεξε 2%) προκειμένου να χρηματοδοτούνται δραστηριότητες που σκοπεύουν στη βελτίωση της ποιότητας του παραγόμενου ελαιολάδου και επιτραπέζιων ελιών, στη βελτίωση των επιπτώσεων στο περιβάλλον, στην εφαρμογή συστημάτων ιχνηλασιμότητας, πιστοποίησης και προστασίας της ποιότητας, στην παρακολούθηση και καλύτερη διαχείριση της αγοράς και των προϊόντων που πωλούνται στους τελικούς καταναλωτές κ.α. (βλέπε άρθρο 5 Κανονισμού 867/2008).

Πρόκειται δηλαδή για ιδιαίτερα χρήσιμες και σημαντικές δραστηριότητες επ’ ωφελεία συνολικά του προϊόντος, ώστε να δικαιολογείται και η παρακράτηση (αφαίρεση) αυτού του έστω και μικρού (2%) ποσού ενίσχυσης των ελαιοπαραγωγών, υπό την προϋπόθεση πάντοτε της χρηστής διαχείρισης και σωστής αξιοποίησης αυτών των ποσών εκ μέρους των Οργανώσεων Ελαιουργικών Φορέων.

Λαμβανομένων υπ’ όψη όλων των παραπάνω και των δημοσιευμάτων που προαναφέρθηκαν


Ερωτάται ο κ. Υπουργός

1. Κατά την 31/3/2013, ημερομηνία λήξης του 1ου έτους του προγράμματος, έχουν υλοποιηθεί οι προβλεπόμενες από τα Τεχνικά Δελτία δράσεις; έχουν εκδοθεί τα σχετικά παραστατικά; έχουν πραγματοποιηθεί έλεγχοι εκ μέρους της τοπικής ΔΑΟΚ; ή υπάρχει εμπλοκή υλοποίησης του προγράμματος;

2. Πρόκειται για απλή εμπλοκή «τεχνικού χαρακτήρα» ή για πρόβλημα με τις κατατεθείσες από την «Ένωση Μεσσηνίας» τραπεζικές εγγυητικές επιστολές καλής εκτέλεσης ή/και προκαταβολής υλοποίησης του 1ου έτους του προγράμματος;

3. Εάν πρόκειται για πρόβλημα με πλαστές τραπεζικές εγγυητικές όπως αναφέρουν τα δημοσιεύματα και δεν διαψεύστηκε από το Δ.Σ. της Ένωσης Μεσσηνίας, ποια μέτρα έχει λάβει ο αρμόδιος ΟΠΕΚΕΠΕ και το Υπουργείο ΑΑ και Τρ. προκειμένου να προστατεύσει τα συμφέροντα των Μεσσήνιων ελαιοπαραγωγών αλλά και γενικότερα των Ελλήνων ελαιοπαραγωγών οι οποίοι γενικώς χρηματοδοτούν αυτά τα προγράμματα;

4. Έχει ζητήσει ο ΟΠΕΚΕΠΕ ως αρμόδια ανεξάρτητη αρχή πληρωμών και το Υπουργείο ΑΑ και Τρ. διευκρινήσεις και καταμερισμό των όποιων ευθυνών μεταξύ του Δ.Σ. της «Ένωσης Μεσσηνίας» και των εταιρειών συμβούλων στους οποίους έχει αναθέσει το πρόγραμμα και για τους οποίους είχαν επίσης υπάρξει δημοσιεύματα και καταγγελίες από τον τότε Γενικό Διευθυντή της Ένωσης για φωτογραφική ανάθεση (Φωνή της Μεσσηνίας, 29/11/2012).

5. Κινδυνεύουν οι Μεσσήνιοι ελαιοπαραγωγοί να απωλέσουν και τα 50 ευρώ που έκαστος έχει καταθέσει ως ίδια συμμετοχή, επιπλέον της χρηματοδότησης των 2 περίπου εκατομμυρίων ευρώ της «Ένωσης Μεσσηνίας» για την υλοποίηση της δράσης για την ολοκληρωμένη διαχείριση της ελαιοκαλλιέργειας;

6. Μπορεί να διαβεβαιώσει ο αρμόδιος Υπουργός και ο επιβλέπων ΟΠΕΚΕΠΕ ότι δεν υπάρχει περίπτωση ενεργοποίησης του άρθρου 16 του Κανονισμού 867/2008, το οποίο προβλέπει βαρύτατες κυρώσεις και συγκεκριμένα «Εάν η οργάνωση φορέων αθέτησε υποχρεώσεις της, εκ προθέσεως ή λόγω βαριάς αμέλειας, η εν λόγω οργάνωση αποκλείεται από τη χρηματοδότηση για το σύνολο του προγράμματος και καταβάλλει στην αρμόδια αρχή το ισόποσο της χρηματοδότησης από την οποία αποκλείστηκε».

7. Μπορεί επίσης να διαβεβαιώσει ο αρμόδιος Υπουργός και ο ΟΠΕΚΕΠΕ ότι σε περίπτωση ελέγχου εκ μέρους των κοινοτικών οργάνων δεν υπάρχει το ενδεχόμενο επιβολής διόρθωσης (προστίμου) εις βάρος της χώρας λόγω πλημμελούς εκτέλεσης των καθηκόντων των επιφορτισμένων υπηρεσιακών και των υπεύθυνων της πολιτικής ηγεσίας του υπουργείου;

8. Έχουν παρουσιαστεί και άλλα παρόμοια φαινόμενα σε άλλες Οργανώσεις Ελαιουργικών Φορέων οι οποίες μάλιστα συνδέονται με τους ίδιους συμβούλους;

Παρακαλώ να κατατεθούν και όλα τα σχετικά έγγραφα. (Εγγυητικές επιστολές, υπηρεσιακές εκθέσεις κ.λπ.).



Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου