1/12/2011, 6:19 μμ. -«Φτωχότερα» αναμένονται τα φετινά Χριστούγεννα για τους περισσότερους Έλληνες, καθώς οι περικοπές μισθών και συντάξεων, οι φόροι και η ανασφάλεια για το αύριο δεν επιτρέπουν σπατάλες για δώρα και γιορτές.
-Τα ταξίδια, που αποτελούσαν πάγια συνήθεια λόγω εορτών, θα γίνονται… νοερά, καθώς ο οικογενειακός προϋπολογισμός δεν αντέχει «πρόσθετα» βάρη.
Το καταναλωτικό κοινό της Ελλάδας είναι όσο ποτέ «κουμπωμένο» και «σφιγμένο», ενώ τα δώρα κάτω από το χριστουγεννιάτικο δέντρο θα είναι φέτος λιγότερα σε αριθμό και οπωσδήποτε θα καλύπτουν κυρίως πρακτικές ανάγκες. Σίγουρα, πιο «λιτοδίαιτο» από κάθε άλλη φορά θα είναι και το γιορτινό τραπέζι, το οποίο θα στρωθεί με τα απολύτως απαραίτητα και ενδέχεται να μην διαφέρει και πολύ από το τραπέζι της καθημερινότητας. Η απογοήτευση, αλλά και η αυτοσυγκράτηση των Ελλήνων αποτυπώνονται ανάγλυφα και στο γεγονός ότι η διασκέδαση των ημερών σύμφωνα με τους περισσότερους θα περιοριστεί κατ’ οίκον και σε σπίτια συγγενών ή φίλων, αφήνοντας τις εξόδους σε εστιατόρια και μεγάλα κέντρα διασκέδασης στους πιο «τολμηρούς».
ΕΣΕΕ: «Μνημονιακά» τα φετινά Χριστούγεννα
Οι δυσοίωνες προβλέψεις για τις προθέσεις των καταναλωτών εν όψει Χριστουγέννων αποτυπώνονται ξεκάθαρα από τα στοιχεία και τις εκτιμήσεις της Εθνικής Συνομοσπονδίας Ελληνικού Εμπορίου (ΕΣΕΕ), η οποία κάνει λόγο για μείωση των αγορών κατά 22% από τοn φετινό χριστουγεννιάτικο προϋπολογισμό. Όπως επισημαίνουν από την ΕΣΕΕ, «“Μνημονιακά” Χριστούγεννα θα κάνουν και φέτος οι Έλληνες, που παραμένουν σταθερά, αλλά δικαιολογημένα οι πλέον απαισιόδοξοι καταναλωτές της Ευρώπης, ενώ οι άνθρωποι της αγοράς γνωρίζουν καλύτερα από όλους ότι τα πράγματα ένα μήνα πριν τα Χριστούγεννα δεν είναι καθόλου καλά».Τα στοιχεία της ΕΣΕΕ είναι αποκαλυπτικά, καθώς 9 στους 10 καταναλωτές έχουν περικόψει δαπάνες για ένδυση και υπόδηση, αλλά και δαπάνες για εξόδους. Οι 8 στους 10 περιόρισαν δαπάνες για οικιακά αγαθά και διασκέδαση, ενώ επίσης δηλώνουν ότι έχει περιοριστεί σε μεγάλο βαθμό η αγοραστική τους δύναμη. Παράλληλα, σε ορισμένους Έλληνες δεν περισσεύουν καθόλου χρήματα μετά την κάλυψη των βασικών τους αναγκών, ενώ πολλοί διαθέτουν το υπόλοιπο του εισοδήματός τους για αποπληρωμή δανείων και πιστωτικών καρτών, ενώ άλλοι, υπό το φόβο της απόλυσης, προσπαθούν να αποταμιεύουν.
ΕΣΑ: Εάν δεν… ζεσταθεί η αγορά, ακολουθούν λουκέτα…
Η έλλειψη ρευστού στην αγορά έχει πλήξει ιδιαίτερα τους μικρομεσαίους επιχειρηματίες, οι οποίοι περιμένουν τα Χριστούγεννα για να κλείσουν… τις τρύπες των ελλειμματικών προϋπολογισμών τους. Όπως μας είπε αρχικά ο αντιπρόεδρος του Εμπορικού Συλλόγου Αθηνών (ΕΣΑ) Γιώργος Σωφρονάς, «ο Οκτώβριος και ο Νοέμβριος ήταν οι χειρότεροι μήνες για το εμπορικό κέντρο της Αθήνας και μέσα σε αυτό το αρνητικό κλίμα οδεύουμε προς τα Χριστούγεννα, ελπίζοντας ότι ο κόσμος θα βγει έξω για να ψωνίσει», για να συνεχίσει λέγοντας πως «ο κόσμος νιώθει ανασφάλεια για το μέλλον. Όσοι έχουν χρήματα, προτιμούν να τα βάλουν στην άκρη, μήπως προκύψουν νέοι φόροι και εισφορές, παρά να τα διαθέσουν για ψώνια».
Σύμφωνα μάλιστα με τον κ. Σωφρονά, «οι μικρομεσαίες επιχειρήσεις αντιμετωπίζουν το μεγαλύτερο πρόβλημα, οι οποίες περιμένουν τα Χριστούγεννα, όχι για να βγάλουν κέρδος, αλλά για να κρατηθούν όρθιες και να μην προβούν σε απολύσεις προσωπικού». Καταλήγοντας, ο αντιπρόεδρος του ΕΣΑ τόνισε ότι «οι τιμές στην αγορά είναι πολύ χαμηλές και υπάρχουν πάρα πολλές προσφορές και εκπτώσεις σε προϊόντα καλής ποιότητας, κυρίως ελληνικής προέλευσης, στα οποία θα πρέπει να στραφούν οι καταναλωτές».

Γιορτές στο… σπίτιΑπαισιόδοξος εν όψει Χριστουγέννων εμφανίστηκε όμως και ο αντιπρόεδρος της Γενικής Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Επιχειρήσεων Τουρισμού (ΓΕΠΟΕΤ) Σπύρος Γκίνης, ο οποίος μιλώντας στην «Αττική Περιφέρεια» δήλωσε ότι «η χρονιά θα κλείσει με πτώση 25-30%, ίσως και παραπάνω, σε σχέση με πέρυσι για τα ταξίδια του Έλληνα εντός και εκτός της χώρας. Κάποιοι θα ταξιδέψουν κατά την περίοδο των εορτών, αλλά σαφέστατα πολύ λιγότεροι από ό,τι πέρυσι». Παρόλα αυτά, όπως μας είπε ο κ. Γκίνης, «οι καλές ξενοδοχειακές μονάδες στους χειμερινούς προορισμούς της χώρας, λογικά, θα γεμίσουν, ενώ τα ταξίδια στο εξωτερικό, τα οποία έχουν ήδη μειωθεί κατά 30,5%, θα περιοριστούν στο ελάχιστο». Τέλος, ο κ. Γκίνης αναφέρθηκε και στις τιμές, επισημαίνοντας πως «είναι τόσο πεσμένες, που δεν μπορούν να πέσουν άλλο. Επιπλέον, υπάρχουν κάποια πολύ συμφέροντα πακέτα προσφορών, ενώ και οι τιμές των ξενοδοχείων δεν είναι τόσο υψηλές, σίγουρα όμως είναι πιο αυξημένες το τετραήμερο της Πρωτοχρονιάς, από τις υπόλοιπες μέρες του χρόνου».Πάντως, μπορεί η οικονομική κατάσταση των περισσότερων Ελλήνων να είναι δραματική, ωστόσο το «πνεύμα των Χριστουγέννων» και οι παραδοσιακές χριστουγεννιάτικες συνήθειες του Έλληνα καταναλωτή μπορούν ακόμα να ανατρέψουν το αρνητικό κλίμα στην αγορά.Ρεπορτάζ: Κώστας Μοσχολιόςmosxolios@attikipress.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου